Kamis, 27 Maret 2008

MOU dengan Melayu Singapore


Penandatangan MOU dengan pihak Singapore kerjasama dengan Majelis Pusat Pertumbuhan - Pertumbuhan Budaya Melayu Singapura.
Dengan nama tuhan yang maha penyayang lagi Maha Pengasih,Memorandum persefahaman ini di metera Yayasan Tenas Effendy, Riau, Indonesia dengan Majelis Pusat Pertumbuhan - Pertumbuhan Budaya Melayu Singapura:
1. Memeroka aspek kerjasama dua hala dalam bidang kebahasaan, kesusasteran, kebudayana, pendidikan dan pemikiran Melayu.
2. Merancang dan melaksanakan kegiatn bersama unuk faedah para anggota masing-masing demi meninjau amalan terbaik dari segi bahasa dan kebudayan untuk di jadikan bahan pendidikan di sekolah, instusi awam dan suasta keperluan awam
3. Memhimpun dana bagi penyelidikan, latihan kemahiran dan pemupukan keahlian dalam bidang kebudayaan Melayu
4. Menjalani hubungan dengan mana-mana pihak yang beribawa dan memiliki tujuan serupa di dalam dan diluar ratusan Alam melayu, dalam bidang-bidang bersama, khususnya Kebudayaan dan peradaban rumpun Melayu.
5. Menyediakan kemudahan, geran (biaya) atau sarana bagi membantu anggota masing-masiang yang terlibat kerjasama dua hala.
6. Semua ransangan kerjasama dan peromosi kebudayaan melayu di indonesia hendaklah menerusi Yayasan Tanes Effendy dan begitulah juga dengankerjasama di Singapura hendaklah menerusi Majlis pusat pertumbuhan-pertumbuhan Budaya Melayu Singapura.
Semoga Tuhan memberkati usaha kita yang yang di sepakati ini dan akan berkuat kuasa sebagai tanggung jawap moral dan keihsanan kedua-dua pihak bermula pada 25 Ogos 2007 bersamaan 12 Syaaban 1428 H.

Tidak ada komentar: